Niezwykle specyficznym okresem w życiu kobiety jest menopauza. To czas, w którym organizm kobiety przeżywa niemałą rewolucję hormonalną, co skutkuje licznymi zmianami.

Jak rozpoznać menopauzę?

Menopauza definiowana jest jako ustanie miesiączkowania. Bardzo często termin ten używany jest w zastępstwie dla klimakterium, czyli okresu poprzedzającego całkowite zahamowanie miesiączki.

Klimakterium można rozpoznać poprzez badania hormonalne (niezbędne skierowanie od endrokrynologa) lub przeprowadzenie testu dostępnego w aptekach. Niestety, druga metoda nie daje 100% pewności.

Jakie są pierwsze objawy menopauzy?

Klimakterium to czas w którym liczba zmian zachodzących w organizmie jest naprawdę bardzo duża. Wiele kobiet, których klimakterium ma łagodny przebieg, nawet nie orientują się, że znajduje się w tym specyficznym okresie życia.

Do najczęściej występujących objawów klimakterium zaliczamy:

  • problemy z tyciem (spowolnienie metabolizmu, nadmierny apetyt)
  • uderzenia gorąca
  • ogólne rozdrażnienie organizmu
  • huśtawka nastroju
  • zaburzenia miesiączkowania
  • zmiany skórne
  • problemy ze snem
  • problemy z koncentracją

Klimakterium same w sobie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Należy jednak pamiętać, że mogą być bardzo silne. To z kolei może utrudnić normalne funkcjonowanie. Wówczas niezbędna jest podjęcie leczenia.

Jak leczyć menopauzę?

Jak już wspomnieliśmy leczenie dotyczy tylko przypadków w którym objawy są bardzo silne. Zwykle lekarze zalecają kurację hormonalną, której celem jest ustabilizowanie gospodarki organizmu.


W niezaawansowanych przypadkach, lekarz może zalecić podjęcie działań ograniczających siłę objawów menopauzy, tj: zalecić zmianę trybu życia na zdrowszy. Kobietom sugeruje się stosowanie diety, wzmożenie aktywności fizycznej, rezygnację z używek.

Menopauza zwykle pojawia się w wieku 40-50 lat. Klimakterium (okres poprzedzający trwa zwykle około 4 lat). W przypadku, gdy zjawisko te dopada młodsze kobiety (nawet w wieku 20 lat) mówi się o tzw. przedwczesnej menopauzie.

Problem z nadwagą przy menopauzie

Nadwaga jest przypadłością z którą boryka się ogrom ludzi na całym świecie. Otyłość stanowi na tyle poważną chorobę, że może doprowadzić do śmierci. Niemal trzy miliony ludzi rocznie traci życie na skutek nadwagi i powikłań z niej wynikających. Częstokroć pojawia się w okresie menopauzalnym – na skutek spowolnienia metabolizmu oraz zaprzestania aktywności fizycznej.

O skutecznych metodach na odchudzanie napisano już naprawdę wiele. Choć wszędzie można napotkać się na różnego rodzaju diety „cud”, czy „złote preparaty” na odchudzanie, to naszym zdaniem – wagę zbić można tylko i wyłącznie ciężką pracą.

Dieta odchudzająca w czasie klimakterium

Absolutną podstawą odchudzania jest dieta. Jak powinien wyglądać jadłospis? Przede wszystkim, w myśl zasady „jesteśmy tym, co jemy” należy zadbać o odpowiedni bilans odżywczy i zdrowe jedzenie. Wszelkiego rodzaju „głodówki”, diety 1000kcal, i inne tego typu – wykluczone.

Dieta powinna składać się z co najmniej pięciu posiłków (zalecamy 7). Każdy z nich powinien być odpowiednio zbilansowany. Najbardziej obfite powinno być śniadanie, a najmniej kolacja (białkowa).

Ćwiczenia odchudzające przy menopauzie

Zmiana trybu życia na znacznie aktywniejszy potęguje efekty diety. Jak zatem ćwiczyć, by efekty odchudzania były jak najlepsze?

Podstawą ćwiczeń powinny być aeroby, czyli na przykład pokochane przez wielu bieganie, czy jazda na rowerze. Tego typu aktywność fizyczna spala tkankę tłuszczową, jednocześnie rozwijając i wzmacniając mięśnie.

Na samym początku można odpuścić siłownię. Ćwiczenia o takim charakterze będą dobrym rozwiązaniem na późniejszy okres kształtowania sylwetki. Oczywiście, nie ma nic złego w realizacji zarówno planu na siłownii, jak i bieganiu. Organizm potrzebuje jednak przyzwyczaić się do wysiłku fizycznego, więc sugerujemy robić to stopniowo.